פנחס פישלר: חקירות רגישות צריך לעשות בשום שכל ובענווה!

תקציר: הגיעה העת שהמשטרה תבין, שעבודת חקירות עושים כמו בימ"ם: הצנע לכת, בשום שכל, בעבודה כירורגית, בענווה. בלהב 433 אין את זה, וזה מדאיג, כי מחר זה אתם, וכואב לי שכך מתנהלת משטרה הרבה מאוד זמן, והדברים האלה פוגעים קשה בתדמית המשטרה, ובאמון הציבור במשטרה.

[בתמונה: שימו לב, שהודעת המשטרה בכל אמצעי התקשורת השתמשה במילה 'פשיטה'": "חוקרי להב 433 פשטו...". מילים כגון אלו מעידות על להיטות יתר. אין יותר 'חיפוש'. יש פשיטה על משרדי מירי רגב במשרד התחבורה... התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית ideogram]
[בתמונה: שימו לב, שהודעת המשטרה בכל אמצעי התקשורת השתמשה במילה 'פשיטה'": "חוקרי להב 433 פשטו...". מילים כגון אלו מעידות על להיטות יתר. אין יותר 'חיפוש'. יש פשיטה על משרדי מירי רגב במשרד התחבורה... התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית ideogram]

עו"ד פנחס (פיני) פישלר הוא קצין משטרה לשעבר ביחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בימי ניצב בנימין זיגל. משמש כחבר ועדת הביקורת של לשכת עורכי הדין בישראל.

הוא בעל חמישה תארים אקדמיים, שלושה מהם בהצטיינות, ממייסדי תנועת אומץ, הגן בערכאות שונות על שוטרים וקציני משטרה רבים, פעמים רבות בהתנדבות. לוחם בלתי מתפשר למען טוהר המשטרה והאפקטיביות שלה.

מייסד דף הפייסבוק "משטרת לואי דה פינס". מוציא מידי חודש דו"ח מסכם על חריגות במשטרת ישראל, שהפך חומר חובה בידיהם של אנשי אקדמיה ואזרחים שאכפת להם.

[לדף הפייסבוק, משטרת לואי דה פינס, לחצו כאן]

המאמר נכתב על בסיס ראיון של הכותב, בתוכנית הבוקר של ערוץ 14, ב- 11 ביוני 2024

*   *   *

במאי 2024 פורסם תחקיר ה'מקור' בערוץ 13, וחשף מסמכים המעידים על כך שבלשכת שרת התחבורה, מירי רגב קיים, לכאורה, דירוג של ערים ויישובים בשיטת "רמזור", על פי מידת היכולת של ראשי רשויות ואישים מרכזיים ברשות לסייע לרגב בפריימריז בליכוד. בנוסף, מהמסמכים עלה החשד כי רגב דירגה את פעילי הליכוד בהתאם ליכולתם לגייס עבורה מצביעים בפריימריז במפלגה, לפי השיטה הבאה: 'יהלום' (פעיל משמעותי), 'עוגן' (פעיל חשוב), 'פעיל מרכזי' ו'פעיל רגיל'. בחלק השני של התחקיר, נחשפה התערבותה לכאורה של השרה בהחלטות ממשלה לטובת שרים, חברי כנסת ופעילים שפנו אליה בבקשות שונות. כך למשל התערבה לטובת קבלן שהיה מצוי בסכסוך עם רכבת ישראל, לבקשת שר התקשורת שלמה קרעי. אותו קבלן הודה שאכן הוחזר לעבודה בעקבות ההתערבות (תורג'מן ואח', 2024).

בתמונה: למה השימוש במילה "פשיטה"? תורג'מן ואח' ב- YNET: בעקבות התחקיר על מירי רגב: נפתחה חקירה, פשיטה על משרד התחבורה
בהנחיית היועצת המשפטית לממשלה ופרקליט המדינה, חוקרי להב 433 במשטרה פתחו בחקירה לאחר תחקיר "המקור" על התנהלותה הבעייתית לכאורה של שרת התחבורה. בין החשדות: מרמה, הפרת אמונים ושיבוש הליכי משפט. חוקרים פשטו על המשרד בירושלים ו"אספו מסמכים", רגב שביטלה נאום טוענת: "הם לא קיימים"...
[בתמונה: למה השימוש במילה "פשיטה"? לכתבה של תורג'מן ואח' ב- YNET, לחצו כאן]

החקירה במקומה!

לאחר התחקיר, פתחו חוקרי היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בלהב 433 בחקירה בחשד למרמה והפרת אמונים במשרד התחבורה, ובהנחיית היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה ופרקליט המדינה עמית איסמן, ביצעו ב- 10 ביוני 2024, חיפוש במשרד התחבורה בירושלים, ותפסו מסמכים (תורג'מן ואח', 2024).

מתוך הדברים שהוצגו בתחקיר, עולה ריח רע מאוד מאוד לגבי התנהלותה, לכאורה, של השרה רגב. כל שיטת הרמזורים וה'יהלומים'... על כן, החקירה במקומה, והיא חשובה גם לרגב, שטוענת שהתחקיר הזה הוא מומצא. יש לנו פה הזדמנות פז להגיע בעזרת החקירה, לשורש האמת, וחשוב תמיד להזכיר את חזקת החפות שעומדת לשרה רגב ולאחרים.

בחקירה הזו צריך לתת קרדיט לחוקרים ולפרקליטות. סביר להניח, שבמהלך השבועיים שעברו מאז פרסום התחקיר, בחנה המשטרה מסמכים, וביצעה בדיקות והצלבות, וסביר להניח שכדרכה של המשטרה שאינה אוהבת להתאמץ, היא תעשה הכל לגייס עד, תחת איומים ותחת לחץ. כבר היינו ב'סרטים' הללו.

וצריך לשמור גם על כבודה של השרה. לעשות את העבודה הזו בזהירות ולאט, בלי עליהום, בלי 'שופוני'. הדברים האלה יכולים לקחת שנתיים שלוש, אז צריך להתאזר בסבלנות ולשמור על כבוד כולם.

[בתמונה: מתוך הדברים שהוצגו בתחקיר, עולה ריח רע מאוד מאוד לגבי התנהלותה של השרה רגב. כל שיטת הרמזורים וה'יהלומים'... על כן, החקירה במקומה... התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]
[בתמונה: מתוך הדברים שהוצגו בתחקיר, עולה ריח רע מאוד מאוד לגבי התנהלותה של השרה רגב. כל שיטת הרמזורים וה'יהלומים'... על כן, החקירה במקומה... התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]

אבל למה להב 433?

ביוני 2016 אמר המפכ"ל דאז, רוני אלשייך ('השועל') בקולו, בטקס קריאת שם רחוב במודיעין על שמו של תנ"ץ אפרים ברכה ז"ל, שיאח"ה מסוגלת להקים ממשלות ולהפיל ממשלות. האמירה הזו משקפת את הגלישה הגוברת של המשטרה למעורבות בפוליטיקה הישראלית, שיחידת להב 433 מסמלת יותר מכל.

שימו לב, שהודעת המשטרה בכל אמצעי התקשורת השתמשה במילה 'פשיטה': "חוקרי להב 433 פשטו...". מילים כגון אלו מעידות על להיטות יתר. אין יותר 'חיפוש'. יש פשיטה על משרדי מירי רגב במשרד התחבורה. עכשיו, אני מחכה לתמונות שבוודאי תפורסמנה ממצלמות הגוף של החוקרים הללו, המתעדות את הפשיטה הנועזת וההרואית למשרדים, כאילו היו שייטת 13, סיירת מטכ"ל, סיירת הצנחנים או הימ"מ, ברוח הימים האלה. את ה'שופוני' הזה - שמקובע עמוק בתרבותה הארגונית של להב 433 - ראינו לאחרונה גם בחקירה בעיריית תל אביב, באגף התברואה.

ה'סלט' הראשוני הזה של תרבות הלהיטות, ההתפארות העצמית וה'שופוני' מדאיג, והופך אותי סקפטי למדי לגבי השאלה, לאן הדברים הללו הולכים. שהרי ניתן לראות בימים אלה ממש - במשפט נתניהו בבית המשפט המחוזי בירושלים - את בכירי לה"ב 433 מתנדנדים כלולבים נידפים על דוכן העדים. הם 'לא זוכרים' על דוכן העדים דברים אלמנטריים, לא עושים איכונים, מספרים סיפורים שלא היה תקציב, בזמן שהחקירה הזאת של בנימין נתניהו ואחרים עלתה מאות מיליונים. אנחנו שומעים על שיטות חקירה שאינני מכיר מהימים שבהם הייתי קצין ביא"ה המיתולוגית של בנימין זיגל, כמו לקיחת עדות מאדם, שמבקשים לגייסו כעד מדינה, בתוך מקלחת...

את להב 433 צריך היה לפזר מזמן, ולא לתת לה לטפל בחקירות רגישות. זו יחידה ענקית - המונה כבר כ- 1400 שוטרים וקצינים עם חדרי כושר וחדרי אוכל (אצל זיגל ישבנו 4 חוקרים בחדר מצ'וקמק ביפו...) - והיא חייבת להצדיק את קיומה. היא חייבת להראות ש"הנה אנחנו קיימים". לכן, היא עוסקת באמירות על להפיל ממשלות ולהוריד ממשלות, ולערבב את הפוליטיקה. לכן, תרבות ההדלפות פושה בה, והיא סלקטיבית מאוד בחקירות שהיא מבצעת. לכן, המוניטין שלה נפגע. שהרי, איפה הייתה הפשיטה על משרדי הממד החמישי? לא הייתה. איפה הייתה הפשיטה בפרשת פגסוס - שלגביה הוחלט להקים ועדת חקירה ממשלתית? לא הייתה. אבל עכשיו, פתאום תוך שבועיים מפרסומו של תחקיר, יש פשיטה. זה מדיף ריח פוליטי והציבור איננו מטומטם.

הגיעה העת שהמשטרה תבין, שעבודה עושים כמו בימ"ם: הצנע לכת, בשום שכל, בעבודה כירורגית, בענווה. בלהב 433 אין את זה, וזה מדאיג, כי מחר זה אתם, וכואב לי שכך מתנהלת משטרה הרבה מאוד זמן, והדברים האלה פוגעים קשה בתדמית המשטרה, ובאמון הציבור במשטרה.

[בסרטון: המפכל אלשיך: יאח"ה יכולה להקים ממשלות ולהפיל אותן]

[לאוסף המאמרים על תרבות, סטייה ושחיתות שוטרים באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על 'משטרה בחברה דמוקרטית', לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה

One thought on “פנחס פישלר: חקירות רגישות צריך לעשות בשום שכל ובענווה!

  1. Pingback: תרבות, סטייה, אלימות ושחיתות שוטרים באתר 'ייצור ידע' | ייצור ידע

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *